Uitleg van het scherm bij ‘Nieuw bericht’
- Ga naar de achterkant van de website, naar het Dashboard. Dit ziet er ongeveer zo uit:
- Ga naar ‘Berichten’ en kies een ‘Nieuw bericht’
- Dan krijg je dit scherm te zien:
Uitleg van het scherm bij ‘Nieuw bericht’.
Het onderste stuk in het scherm waar staat ‘Yoast SEO’ is een hulpmiddel om je bericht zo te optimaliseren voor Google. Zodat je beter gevonden zou kunnen worden. Dit is geen garantie. Het ligt er ook aan in wat voor een niche je zit, in een kleine niche zul je makkelijker opvallen dan als je in een grote niche zit met veel aanbod. Met de Yoast plugin kun je zien hoe goed je bericht geoptimaliseerd is voor Google. Hier kun je mee experimenteren.
Om je website goed te optimaliseren voor Google, moet je daar veel tijd (en als je het uitbesteedt ook geld) in steken.
Aan de rechterzijde staat een kolom, met twee tabbladen: ‘Bericht’ en ‘Blok’. De tab ‘Bericht’ zul je het meeste mee te maken hebben.
Bijde tab ‘Blok’ zie je de opties van het gebruikte blok. Deze opties zijn per blok anders. Een tekstblok heeft andere opties dan een afbeeldingen blok.
Bij de tab ‘Bericht’ stel je de volgende onderdelen in:
- Zichtbaarheid: Staat het artikel voor openbaar? Dan is het voor iedereen zichtbaar.
- Publiceren: Wil het je het bericht onmiddelijk publiceren, of liever op een later moment? Dat kun je hier instellen.
- Auteur: Hier kun je kiezen wie de auteur is van dit artikel.
- Naar prullenbak verplaatsen: Dit spreekt voor zich. Het artikel is dan nog niet ehct helemaal verwijderd, in het menu links op het dashboard kun je bij Berichten, ‘Alle berichten’ selecteren, daar voor prullenbak kiezen en het artikel herstellen wat je verwijderd had.
- Plak aan de bovenkant van het blog: Wanneer je een artikel hebt die je graag bovenaan wilt laten staan aan je blog, dan kies je deze optie.
- Wachten op beoordeling: Dit is van toepassing wanneer je de toestemming hebt om voor een andere website een artikel te schrijven en de eigenaar van de website wil eerst het artikel controleren vóór het gepubliceerd wordt. In zo’n geval maakt de eigenaar van de website een account voor je aan, waar je minder rechten hebt, zoals bijvoorbeeld alleen artikelen klaar zetten.
- Template: Dit is niet van toepassing. Dit kun je op standaard template laten staan.
- Yoast SEO: Je kunt hier bekijken hoe het gesteld is met de SEO optimalisatie voor je bericht.
- Permalink: Je kunt zien hoe de link (URL) van dit bericht er uit komt te zien.
- Categorieën: Je kunt aangeven onder welke categorie het bericht geplaatst moet worden, mits je categorieën aangemaakt hebt.
- Tags: Je kunt hier tags toevoegen. Zoals ‘Website’, ‘Hondenbrokjes’, iets wat relevant is voor het bericht.
- Uitgelichte afbeelding: De afbeelding die je hier plaatst wordt getoond in de zoekmachines naast het artikel.
- Samenvatting: hier heb je de optie om een samenvatting te schrijven van het artikel.
- Discussie: Hier kun je aanvinken dat er gereageerd kan worden op het artikel. Pingbacks en trackbacks
Starten met het maken van een bericht:
- Voeg een titel toe. Dit doe je door op ‘Titel toevoegen te klikken’ en je titel toe te voegen.
- Je kunt een / typen om een blok te kiezen, of je klikt op het plusje aan de rechterzijde. Als je hier tekst wilt plaatsen, kun je direct beginnen met typen.
- Als je op het plusje aan de rechterzijde klikt, kun je naast ‘Paragraaf’ wat staat voor een tekstblok, ook kiezen voor een afbeelding, een citaat, een ‘Heading’ (kopregel) en nog veel meer. Experimenteer hier gerust mee.
Vergeet tussendoor niet op ‘Concept opslaan’ te klikken, rechtsboven de titel.
Is je bericht klaar? Dan kun je het bericht ‘Publiceren’. Het bericht verschijnt dan aan de voorkant van de website.
Wist je dat?
-Een kopregel gebruikt wordt om meer duidelijkheid te scheppen in je bericht?